dilluns, 7 de març del 2016

EL MONOMITE


Què és el monomite?

Un monomite, segons la terminologia de Joseph Campbell, és el viatge arquetípic d'un heroi, present a la mitologia, a l'èpica i a les arts que en deriven, com el cinema. En aquest viatge l'heroi assoleix el seu estatus superant perills i passant aventures després de rebre una crida o patir un esdeveniment que el fa passar del món ordinari a un viatge mític.


Les fases del monomite, fins a disset en l'obra de Campbell: The Hero with a Thousand Faces, es poden agrupar de dues formes diferents: la primera agafa l'esquema de la narrativa canònic, introducció, nus i desenllaç, que equivalen a la sortida, el viatge i el retorn; una altra el divideix en cinc grans etapes: crida a l'aventura, proves iniciàtiques, objectiu (inicial o final) que suposa un canvi en la personalitat del protagonista, retorn o segones proves camí d'un altra objectiu i arribada a la llar i recepció de la seva comunitat.

El monomite es pot considerar una variant del ritus de pas que transforma el nen en adult, en aquest cas emprendre i sobreviure al viatge és el ritu. Seria també un arquetip de l'inconscient col·lectiu segons Jung.






Quines són les seves fases/etapes?

LA PARTIDA

1-La crida a l'aventura. La història comença amb l'heroi en el seu món ordinari i conegut i que rep una trucada a l'aventura. Aquesta crida pertorba la vida quotidiana de l'heroi. A més a més, pot haver-hi un missatger que comunica aquesta trucada.
En el cas de La guerra de les galàxies, el missatger corresponen als androides, i la trucada és el missatge que porten de la princesa.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, és quan Alícia es sent cridada pel forat que la durà al nou món.

2-El rebuig a la crida. sigui per por, per inseguretat o per un sentiment de ser inadequat, que no ho podrà aconseguir, l'heroi es nega a anar-hi. Aleshores, la seva vida es converteix en una terra buida de significat.
En La guerra de les galàxies, Luke rebutja la crida i com a resultat, la família del seu oncle és assassinada.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, és quan intenta tornar enrere per recuperar la normalitat, justa abans d'entrar-hi.

3-Ajuda sobrenatural. És la inesperada assistència que rep qui ha acceptat l'aventura o quan l'heroi decideix acceptar-la, un ajudant inesperat li ofereix consell, un talismà o un objecte que li serà d'ajuda durant el seu repte.
En el cas de La guerra de les galàxies, correspon a Obi-Wan Kenobi i en Matrix, a Morfeo.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, és el conill que ella persegueix.

4-El creuament del primer llindar/umbral (entrada). En aquest punt l'heroi abandona el seu món conegut per internar-se en un, els límits del qual hi ha regles que li són desconegudes.
En el cas de La guerra de les galàxies, es correspon al port espacial Mos Esiley. En Matrix és la sala on Neo ha de decidir entre la pastilla blava o vermella.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, és quan creua la porta que la duu al País de les Meravelles.

5-El ventre de la balena. És l'etapa on l'heroi és devorat pel món desconegut i on, a vegades, l'heroi ha de morir per passar l'umbral (per això tambés es pot anomenar l'etapa del renaixement). El contacte amb el seu món i la persona que va ser, desapareix per complet.
En el cas de Matrix, ho veiem quan Neo mor a la matriu i reneix en el món físic.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, és quan es troba perduda en aquest nou món, intentant parlar amb el conill de l'inici.



LA INICIACIÓ

6-El camí de les proves. L'heroi ha de passar per una sèrie de reptes i proves que inicien la  seva transformació. Les aventures succeeixen una després de l'altra. Això correspon a la clàssica escena d'entrenaments.
En La guerra de les galàxies, és quan Luke és entrenat per Yoda; en Matrix, Neo entrena amb Morfeo.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, Alícia es troba amb una sèrie de personatges estranys i a de saber amb qui pot confiar per trobar al conill. 

7-El matrimoni/La trobada amb la deessa del amor. En aquest punt, l'heroi coneix l'amor incondicional. L'última prova pot representar-se com el matrimoni amb una figura femenina. Això representa el domini de l'heroi sobre la vida i apareix el símbol femení.
En el cas de La guerra de les galàxies succeeix quan Luke coneix a la princesa Leia.
En el cas de Matrix, correspon al vincle entre Neo i l'Oracle.

8-La dona com tentatris. Una vegada que l'heroi ha expandit el seu nivell de consciència, existeix una desigualtat entre la veritat i la seva aparença exterior que pot ser seduïda per les temptacions carnals. Com a resultat, l'heroi pot presentar un rebuig cap a alguna figura femenina.
En el cas de La guerra de les galàxies, això es manifesta en la tensió entre Luke i Hans per la princesa Leia.
En el cas de Matrix, ocorre quan Persèfone intenta seduir a Neo.

9-La reconciliació amb el pare. L'heroi es confronta amb una figura paterna o el mateix pare com a símbol del súper jo, la qual cosa li permet alhora comprendre's a si mateix. Aquesta figura, que no necessàriament ha de ser la d'una persona, posseeix el poder sobre la seva vida o la seva mort. Aquest és el punt central del viatge.
En La guerra de les galàxies, això ocorre, probablement, en una de les escenes més famoses del cinema, quan Darth Vader li diu a Luke que ell és el seu pare.
En Matrix passa quan l'Oracle informa a Neo que ella i l'arquitecte treballen junts per fer funcionar la matriu.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, és quan es troba finalment amb el conill.

10-L'apoteosis. L'heroi aconsegueix la seva última transformació, on l'ego del "jo" es desintegra. La identitat amb la qual va iniciar el seu viatge, mor per donar lloc al nou jo carregat d'un nou coneixement, que el permet sacrificar-se.
En el cas de La guerra de les galàxies, ho veiem en el moment en que Luke intenta tenir una bona relació amb el seu pare i arribar a un acord entre ells per no haver-se de matar.

11-La benedicció final/L'última gràcia. L'heroi està, finalment, preparat per rebre allò per el qual va emprendre l'aventura. La meta del viatge ha estat aconseguida.
En el cas de La guerra de les galàxies és la força que Luke aconsegueix utilitzar i dominar.
En el cas de Matrix, el poder de modificar la matriu.



EL RETORN

12-El rebuig al retorn. L'heroi torna transformat i portant el coneixement adquirit. Per tant, és freqüent que li suposi un problema reintegrar-se en la seva comunitat o compartir la seva aventura.
En Narnia, és quan no volen tornar al seu món, ja ques estàn molt contents i feliços a Narnia. 

13-El vol màgic. En ocasions, l'heroi torna amb la benedicció final, escapant d'algun mal o prova difícil.
En el cas de Els jocs de la fam, quan s'ha menjat les baies que els hi permet a ella i a en Peeta sortir dels jocs vius.
En Narnia, es veu quan Aslan corona als quatre germans reis de Narnia.

14-El rescat des del món normal. Per poder tornar al món normal, l'heroi pot necessitar que algú del món normal l'ajudi.
En La guerra de les galàxies, Luke és rescatat pel Millennium Falcon quan queda penjant d'una antena de la ciutat en els núvols.
En el cas de Els jocs de la fam, el president Snow els permet a tots dos sortir vius.

15-El creuament del llindar (sortida). L'heroi torna al món normal i ho accepta com a real.
En el cas de Els jocs de la fam, és quan la Katnis retorna dels primers jocs i torna a la normalitat, des d'aquell moment vivint en la nova casa que li dónen com a tribut per haver guanyat els jocs.
En el cas d'Alícia en el país de les meravelles, creua la porta del País de les Meravelles i es prén la pastilla que la farà gran de mida per retornar al seu món.

16-Mestre de dos móns. Gràcies a la benedicció final, l'heroi ara és el mestre dels dos móns.
Això ocorre, en La guerra de les galàxies, amb Luke, que es converteix en Jedi.
En Matrix, Neo pot destruir a un sentinella en el món real solament amb la seva ment.

17-Llibertat per viure. Finalment, l'heroi lliura la benedicció final a la humanitat.
En La guerra de les galàxies, Luke destrueix l'imperi i lliura la pau i la victòria als seus comarades.
En Matrix, Neo es sacrifica perquè màquines i humans puguin viure junts.





A on més es pot aplicar?

Pel·lícules: Percy Jackson, Harry Potter, Jack el cazagigantes, Tarzán, Brave, Els jocs de la fam, La guerra de las galàxies, Matrix, Alicia y el país de las meravelles, El rey león, El senyor dels anells.


Llibres: Lux, Almas oscuras, Creweler World, Blood of Eden, Delirium, Divergente, El corredor del laberinto, Fairwick chronicles, Eve, Hush hush, Las crónicas de Nárnia, Enclave, Olvidados, Oscuros, Roswell High, Cazadores oscuros, Los legados de Lorien.

Sèries: Diari de vampirs, Heroes, Caçador de sombres, Sobrenatural, Nikita, Flash, The 100, Once upon a time.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada